Filosofie achter de training

De door Selfit gegeven training is gebaseerd op  door Jon Kabat-Zinn ontwikkelde Mindfulnesstechnieken.

Mindfulness is met volle aandacht en bewust leven in het nu, vanuit een milde niet oordelende houding naar uzelf en anderen.

Niet alleen voor mensen met lichamelijke en geestelijke klachten

Naast dat Mindfulness wordt gebruikt in de reguliere zorg, heeft nu ook het grote publiek Mindfulness omarmd en krijgen meer en meer mensen interesse voor de ontspannende meditatietechnieken en een rechttoe-rechtaan-filosofie van Jon Kabat-Zinn.

Hoe leer ik omgaan met stress?

Het druk hebben is niet erg, maar je druk maken wel. De dag heeft maar 24 uur en dan moeten we ook nog eten en slapen. Hoe kunt u omgaan met de duizend dingen die u nog wilt doen zonder gestrest te raken? Mindfulness leert onderscheiden wat belangrijk en minder belangrijk is in het leven, zodat u zich zonder veel energieverlies kunt wijden aan datgene waar u volledig achter staat.

Wie zich ontspannen kan inspannen en ontspannen, is bezig met het leven in het nu. Mindfulness leert mensen om zich ontspannen in te spannen, om bezig te zijn met het proces, om zonder stress te leven in het nu, om doelen te parkeren en om juist het proces in het nu te gebruiken voor een vol en tevreden leven.

Hoe leer ik omgaan met pijn en piekeren?

Het zijn niet zozeer onze pijn en onze problemen die ons lijden veroorzaken als wel onze angst voor het bestaan van pijn en problemen. In onze maakbare maatschappij is geen ruimte voor pijn, verdriet en problemen, terwijl we er niet onderuit kunnen, want: “lijden bestaat nu eenmaal.” Mindfulness leert omgaan met lijden zonder het te negeren of er in te verdrinken.

Geschiedenis

De basis van Mindfulness ligt in het boeddhisme. Jon Kabat-Zinn ontwikkelde 30 jaar geleden Mindfulness Based Stress Reduction, ofwel Mindfulness. Kabat-Zinn heeft zijn ervaring opgedaan bij Oosterse wijsgeren en beroemde meditatieleraren, zoals Jack Kornfield, Joseph Goldstein en Thich Nhat Hanh. Hij werkte aanvankelijk met uitbehandelde patiënten die chronische pijn, ziektes en/of stressklachten hadden en leerde hen omgaan met hun pijn, zorgen en verdriet. Kabat-Zinn richtte daartoe de Stress Reduction Clinic op in het gezondheidscentrum van de Universiteit van Massachusetts.

Hoogleraren psychologie Mark Williams, John Teasdale en Zindel Segal vonden Kabat-Zinns methode dusdanig interessant dat ze onderzoek deden naar de mogelijkheden om MBSR te gebruiken voor terugval bij depressieve patiënten. Zij voegden cognitieve therapie toe en vervolgens ontstond naast MBSR Mindfulness Based Cognitive Therapy ofwel MBCT. Dit is een prima methode die kan concurreren met de beste medicijnen en therapieën tegen terugval in depressies. Zowel MBSR als MBCT worden nu in de reguliere zorg als erkende methode gezien voor mensen met onder andere stress-, pijn- en depressieve klachten.