Praktische stressreductie.

IMG_0783
Sommige mensen denken dat Mindfulness zweverig is
Niks is minder waar. Mindfulness is praktische aandachttraining waarmee je aan directe stressreductie doet.
Mindfulness maakt gebruik van formele en informele technieken.Voor formele technieken moet u echt tijd vrijmaken, maar informele technieken kunt u de hele dag door toepassen. Vooral het gefocussed blijven op uw werk en het ontspannen werken kunnen met behulp van Mindfulness goed geoefend worden. Als u bezig bent met uw werk, bepaal dan uw doel en ga bezig het proces om uw doel te bereiken. Laat het doel dus even voor wat het is. Het al bij de finish willen zijn terwijl u nog een heel traject af te leggen hebt, veroorzaakt stress en werkt verstorend voor uw concentratie en kost daardoor onnodig meer tijd.

De oefening:
Opmerken dat u afgeleid bent en terug naar het proces waar u op dit moment (nu) mee bezig bent. Door steeds in het nu te leven, leert u om zich ontspannen in te spannen en doet u aan directe stressreductie.

In het nu leven is een kreet die de laatste jaren steeds meer wordt gehoord.
Ik geef graag een uitleg. Als u op dit moment even stopt met lezen en uzelf observeert, dan zult u zeer waarschijnlijk merken dat gedachten komen en gaan. Dat is heel normaal en gebeurt de hele dag door, ongeacht waar u mee bezig bent. De gedachten die u heeft, gaan meesttijds over het verleden of over de toekomst, terwijl we nu leven. Het verleden is voorbij en hoewel we het zeker nodig hebben om doelen te stellen, is wat de toekomst ons brengt helaas niet goed te voorspellen. Door veelvuldig met verleden en toekomst bezig te zijn, kunt u kostbare tijd verliezen. Door in het nu te leven maakt u tijdwinst.
U zet tijd dan om in kwaliteit.

Post a Comment

Your email is never shared. Required fields are marked *

*
*